Ab poesie

[pic]

ANA BLANDIANA

[pic]

CALITATEA DE MARTOR

Redactor: Delia Oprea [email protected]
Tehnoredactare: Lumini?a Mihaela M?n?il? [email protected]
Funda?ia Cartea C?l?toare, Tel. 0237-214003, Fax. 0237-214004
Coperta: © 2004 Dora Ionescu [email protected]
Editor format HTML: Dora Ionescu [email protected]
Ilustra?ii (coperta ?i carte ) : prelucr?ri dup? : da Vinci, Durer, DeWael,Bosch, Bruegel cel B?trân.
Text: © 2004 Ana Blandiana
Toate drepturile rezervate autorului.
© 2004 Editura LiterNet pentru versiunea HTML.
Este permis? desc?rcarea liber?, cu titlu personal, a volumului în acest format.
Distribuirea gratuit? a c?r?ii prin intermediul altor situri, modificarea, sau comercializarea acestei versiuni, f?r? acordul prealabil, în scris, al Editurii LiterNet suntinterzise ?i se pedepsesc conform legii privind drepturile de autor si drepturile conexe, în vigoare.
ISBN: 973-8475-56-2

ANTIJURNAL

Dac? jurnal înseamn? via?? înregistrat? ?i comentat?, via?? de la o zi la alta, atunci jurnalul unui poet este o no?iune lipsit? de sens pentru c? via?a poetului nu are absolut nici o importan??. Poetul exist? ?i r?mâne numai prin ceea ce reu?e?te s? nu tr?iasc??i, netr?ind, s? creeze doar. Pentru c?, dup? cum bine se ?tie, numai ceea ce nu exist? în planul vie?ii se realizeaz? în planul artei. O dragoste împ?rt??it? nu na?te poeme – m?rturie st? întreaga istorie a poeziei lumii. Deci, pentru a fixa dintru început termenii, pentru a turna în ei în?elesul dorit de noi, pentru a impune no?iunii o sfer? care s? poat? sem?na cu o aureol?, a? spune,parafrazând o mai veche afirma?ie, c? jurnalul unui poet nu mi se pare o chestiune de via??, ci de absen?? a vie?ii. Nu lucrurile întâmplate le voi comenta, ci pe cele care a? vrea s? se întâmple. ?i chiar dac? voi comenta fapte, ele nu vor fi decât îndep?rtate pretexte pentru gândurile mele.
Tot ce spun poate fi lesne comb?tut, exist? desigur o poezie de ilustrare, o poezie care caut? s? calce cupicioarele ei mici în urmele l?sate de bocancii poetului. E adev?rat, dar ?i în cazul acestei poezii, pe care nu o respect, pe care o socotesc neesen?ial?, lucrurile se petrec împotriva voin?ei ei, potrivit cuvântului meu: ea seam?n? acelor ilustra?ii pentru copii în care culoarea e pus? pu?in al?turi.
Se spune c? Goethe nu s-a sinucis tocmai pentru c? s-a sinucis Werther ?i nimic nu mi se pare maiinteresant decât aceast? afirma?ie. Personajul mort a emo?ionat ?i influen?at zeci de genera?ii, autorul mort ar fi fost uitat curând. Pentru creator arta sa are o valoare aproape terapeutic?, ea seam?n? p?pu?ilor de cear? str?punse cu un ac înro?it în practicile vr?jitore?ti. Poate c? Dumnezeu l-a creat pe Satana pentru ca s? nu devin? el însu?i diavol ?i poate c? Dumnezeu la rândul s?u nu este decâtideea despre bine a Satanei.
Nimic mai absurd decât obi?nuin?a istoricilor literari de a lega opera de via?a autorului ei. Nu m? intereseaz?, ?i pe nimeni nu trebuie s? intereseze, c? Emily Dickinson n-a tr?it nimic, c? Villon a fost uciga? sau c? Homer n-a existat. Isidore Ducasse r?mâne conte de Lautreamont f?r? aprobarea istoriei. Creatorul începe prin a se crea pe sine. Numai pagina scris?decide.
Departe de mine ideea de a teoretiza ruperea de realitate sau de a argumenta o ipocrizie a creatorului. Dar cum a? mai putea tr?i via?a tuturor dac? mi-a? tr?i-o cu adev?rat pe a mea?
Numai petele albe pe hart? mai pot fi populate. Nu ceea ce fac are importan??, ci ceea ce în?eleg.
Aceste rânduri nu sunt o prefa??, nu sunt nici m?car o ambi?ie, nu sunt decât un pretext. Scriitoruluitotul nu-i este decât pretext pentru sine, via?a îns??i nu este decât pretext pentru a scrie.

DIMENSIUNI

Îmi amintesc finalul unui roman de Wells: Dup? distrugerea fulger?toare a p?mântenilor de c?tre mar?ienii posesori ai unei invincibile tehnici, în lini?tea de dup? victorie invadatorii mor unul câte unul uci?i de microbi, mor nu pentru c? n-ar fi ?tiut cum s? se apere, ci pentru c? nu…